Miksi ihmismieli kiehtoo minua?

perjantaina, huhtikuuta 14, 2017

Olen mielestäni muutaman kerran teille maininnutkin, että psykologia on yksi ehdottomista lempiaineistani lukiossa. Tiesin jo lukioon mennessäni, että psykologia kiinnostaa, vaikka en siitä silloin niinkään mitään tiennyt. Olen tällä hetkellä melko varma siitä, että pyrin lukion jälkeen Turun yliopistoon lukemaan psykologiaa. En tosiaan tiedä, haenko juuri Turun yliopistoon, mutta yliopisto kuitenkin tuntuu oikealta paikalta minulle! Näin alkuun haluan sanoa, että olen lukion toisella vuodella ja psykologiaa olen lukenut vasta lukiosta saaneeni opetuksen verran, joten kaikkia psykologian juttuja en tiedä, vaikka asia kiinnostaakin. Haluan vain kertoa teille, mikä siinä ihmismielessä oikein minua kiehtoo! 








Ensinnäkin olen aina tykännyt asioiden selittämisestä ja jokseenkin ''syvemmän'' vastauksen saamisesta, eikä minulle koskaan ole riittänyt vain yksinkertainen vastaus asioihin. Tämä näkyy kaikessa, niin arkielämässä, kuin koulumaailmassakin. Uskon sen olevan yksi ratkaiseva tekijä siihen, miksi psykologia kiinnostaa. Myös muutamilla erittäin suuresti omaa mielenterveyttäni järkyttävillä elämän kokemuksilla, on ollut suuri vaikutus siihen, miksi juuri psykologia kiinnostaa. Haluan tietää, minkä takia ihminen toimii, puhuu, elehtii, reagoi tai vaikka vastaa kysymyksiin eri tavalla, verratessa esimerkiksi itseeni tai muihin ihmisiin. Tiedän sen, ettei psykologia anna suoria vastauksia tällaisiin ongelmiin, mutta rakastan ajatusta siitä, että minulla olisi mahdollisuus tietojeni ja taitojeni perusteella kuitenkin löytää vastaukset näihin. Halua on oppia ymmärtämään toisten ihmisten toimintaa, jota en joissain tapauksissa voi mitenkään käsittää.

Olen myös tietoinen siitä, että minulla on tapana ajatella, että kaikki mitä muut tekevät eritavalla kuin minä, on väärin. Puhun nyt siis suuremmista asioista, kuin esimerkiksi siitä, että toinen tykkää jostain vaatteista tai ruuasta, mistä minä en. Pyrin parhaani mukaan olla ajattelematta niin, mutta sellainen ajattelu tapa on vain osa minua. Onneksi olen saanut ympärilleni aivan upean ystäväpiirin, ketkä osaavat puolustaa näkemyksiään tai valintojaan, sillä aikaisemmin mainitsemallani ''syvemmällä'' tavalla. He ymmärtävät minua ja osaavat auttaa minua pääsemään yli tästä ajattelutavasta, joka minulla on. He myös osaavat kertoa tekemiensä asioiden syyt, jolloin pystyn rikastuttamaan omaa näkemysmaailmaani ja samalla lisätä psykologista tietoa, sillä voin heidän motiiviensa avulla ymmärtää paremmin oppimiani asioita. 

Minulla ei psykologin ammattia ajatellessa ensimmäisenä tule mieleen toisten auttaminen, mikä monilla on syynä psykologiksi lukemiseen. Tottakai se kiinnostaa myös minua, mutta ei ole ensisijaisena tekijänä. Haluan ennenminkin auttaa ihmisiä ymmärtämään itseään ja tapaansa toimia, jolloin he voivat itse muokata itsestään niin sanotusti ''paremman'' ihmisen, sekä ymmärtää paremmin itseään. Arvostan niin suuresti erästä ystävääni, joka kysyy minulta melko useinkin apua moniinkin asioihin liittyen. Esimerkiksi hän haluaa tietää syyn toiminnallee, kun hän tekee vaikka joitain valintoja, joissa valitsee eritavalla kuin olisi itse uskonut valitsevansa. Olen monesti osannut psykologisten tietojeni varassa selittää hänen toimintaansa, jolloin ystäväni on usein ymmärtänyt itseään paremmin. Tällaisissa tilanteissa ymmärrän ihmismielen toimintaa osittain kokoajan vain paremmin ja paremmin! 

Minulla on monia muitakin syitä, miksi juuri psykologia kiinnostaa, ja jos teitä kiinnostaa, niin voin mielelläni kertoa lisää psykologiasta. Tietenkin vain omien tietojeni varassa. Entä kiinnostaako teitä psykologia? Ja teiltä, jotka opiskelette psykologiaa, haluaisin kuulla millaista psykologian opiskelu on! 

You Might Also Like

0 Comments

Tilaa julkaisut sähköpostiisi

Kuukauden suosikki

Tykkää Facebookissa!